Utstillinger 2022

som lyset beveger fargen
Moderator: Jasmina Kemura
Utstillingen i Lychepaviljongen er åpen fra kl. 17.00
Jasmina Kemura vil lede en samtale, der hun sammen med Kristin Lindberg og Lars Strandh, fører oss inn i deres verden på en interessant, åpen, og kanskje uventet måte. Publikum vil få ta del i hvordan kunstnerne utforsker farger fra ulike metodiske tilnærminger. Begges arbeider er ekspressive repetisjoner og insisteringer med farge, lys og rytme. Kontemplasjon, fargeminner, erindringer  og undring kan være stikkord for opplevelsen. Utstillingen viser hvordan de fremhever hverandres kunstuttrykk, både gjennom enkeltverk, og i samspillet mellom dem. Kristin Lindberg og Lars Strandh har kuratert utstillingen.

16. JUNI 2022 - 7. AUGUST 2022
kan vi følge utstillingen "som lyset beveger fargen" av Kristin Lindberg og Lars Strandh

Drammen Kunstforening har i år invitert kunstnerne Kristin Lindberg (f. 1950) og Lars Strandh (f.1961) til sommerens utstilling i Lychepaviljongen. Kristin Lindberg jobber med broderi, fotografi, tidligere i karrieren jobbet hun også med billedvev. Lars Strandh er kjent for sine malerier som består av tusenvis av horisontale tynne penselstrøk.

Kristin Lindberg og Lars Strandh er godt etablerte og anerkjente kunstnere som har hatt en rekke utstillinger i inn- og utland. De har kjent hverandre i 25 år, men det er første gang de jobber sammen kunstnerisk.

Pressemelding;

Kristin Lindberg og Lars Strandh
- som lyset beveger fargen -
Drammen Kunstforenings utstilling 2022
Drammens Museum

Velkommen inn i lyset som beveger fargen på Drammens Museum denne sommeren.
Kristin Lindberg og Lars Strandh utforsker farger fra ulike metodiske tilnærminger innenfor henholdsvis broderi, maleri og tegninger.
Lindbergs mangefasetterte broderier er vakre fortellinger om fargen. De kan umiddelbart se ut som monokrome kvadrater, men som i møte med lys og omgivelsene rundt seg, oppnår nye dimensjoner, får dybde, struktur og oppleves som flerfargede.
Strandhs malerier har uendelige fargevariasjoner i de malte stripene som ligger lag på lag. Som Lindberg arbeider Strandh med en farge og utforsker dens uendelige rikdom. Maleriene oppleves på nært hold med stor fargevariasjon og nærmest monokrome på avstand.
Farge, lys, insistering, repetisjon og tid er velformulert og samtidig ekspressivt nedfelt i begges arbeider. Kontemplasjon, fargeminner, erindringer eller undring kan være andre stikkord til å oppleve utstillingen.
- som lyser beveger fargen - består av 81 arbeider og er installasjonsbasert, der enkeltverk og grupper forholder seg til hverandre.
Utstillingen er kuratert av Kristin Lindberg og Lars Strandh.