Utstillinger 2017

2017: NÅR NÅTID MØTER FORTID

21 Buskerudkunstnere er valgt ut for å feire Drammen Kunstforenings 150-års jubileum. De har tolket hvert sitt historiske arbeid fra Museets rikholdige kunstsamling. Dermed kan vi presentere en annerledes utstilling som favner bredt.

Slikt skaper utfordring og kreativitet, samtidig som kunstnerne må forholde seg til en ny virkelighet ved å få tildelt et kunstverk som kan være langt unna den måten vedkommende arbeider på. Det har satt i gang en rekke spennende prosesser.

Det begynte med at Drammen Kunstforening tok kontakt med Buskerud Bildende Kunstnere som har 100 medlemmer. Alle medlemmene ble invitert til å være med, og gjennom en utvelgelsesprosess kom foreningens styre fram til 20 kunstnere som de ville ha med. I tillegg er en Drammenskunstner invitert til å gjøre et helt spesielt prosjekt, som blir selve signaturen på utstillingen "Når nåtid møter fortid".

I jubileumsåret mener vi at det er like viktig å se fremover som å se bakover i tid. Vi ønsker å presentere noe av det beste vi har i vår samling, samtidig som vi viser hva som finnes av ulike kunstneriske utrykk blant distriktets kunstnere. Dermed får vi en utstillingen som dekker bredt, skaper spenning i valg av teknikker og utrykk. Sammen på laget har vi etablerte og kjente kunstnere som svært mange har et forhold til.

Utstillingen kan ses i Lychepaviljongen, Drammens Museum fram til 15. oktober.