Utstillinger 2016

2016: DRAMMENS ANSIKTER

Det er tre høyt respekterte og prisbelønte fotografer med stor yrkesstolthet, som på hver sin måte har gitt byen vår et ansikt. Utstillingen Drammens Ansikter er ikke bare en hylles til byen og menneskene som bor her, men er også et unikt historisk tilbakeblikk sett gjennom kameralinsene til Harry, Arild og Pia Sønstrød.

Arild og Pia Sønstrød regnes i dag som landets ledende fotografer inn sitt felt, noe som preger denne unike utstillingen, som har gitt oss mye inspirasjon en del utfordringer og spennende veivalg.

Det er 64 års sammenhengende fotografihistorie vi viser i Lychepaviljongen. Tre fotografer som på hver sin måte gir byen vår et ansikt. Harry foreviget tusenvis av førsteklassinger på filmrullene, og Arild enda flere brudepar, smårollinger, skolebarn, banebrytende reklamekampanjer, coverbilder og utallige portretter av maktpersoner og kjendiser.

Pia som slettes ikke skulle bli fotograf, angret på det i siste klasse på handelsgym. Heldigvis, vil vi si. For Pias kunstfotografier er rake motsetning fra den tradisjon som hennes far og farfar jobber og jobbet i.